Rektors velkomst

Velkommen til Struer Statsgymnasium

Vores skole er Danmarks første hybridskole, og vi har siden 2008 udbudt både gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser. I dag udbyder skolen EUD, EUX, STX, HHX, HTX, HF, IB og 10.klasse i ét samlet internationalt studiemiljø med fælles ledelse, og det gør os til noget helt unikt. Og så har vi ovenikøbet også en kostskole, som er den hjemlige ramme for elever på alle vores uddannelser med 180 værelser. Du kan besøge sektionerne om vores uddannelser og vores kostskole via forsiden.
Vores motto er Lær mere – Learn more. Det hænger på væggen i vores hovedindgang som daglig påmindelse om, hvad der er vores overordnede mål. Det betyder i sin essens, at vi vil lære eleverne mere end de selv tror de nogensinde får brug for. Vi er overbeviste om, at vi i de faglige aktiviteter – i fag, i projekter, på tværs af fag, gennem sociale aktiviteter – kan udruste eleverne med kompetencer og færdigheder, som de i nogle tilfælde først opdager nytten af senere i deres liv. På SSG skal eleverne lære alt det der kræves i love og bekendtgørelse og så lige lidt mere.

Derfor vil vi følgende:

1. at eleverne på SSG bliver medlevende, modige og nysgerrige.
  2. at eleverne oplever en meningsfuld skolegang.
  3. at eleverne opnår kompetencer og færdigheder, som det 21 århundrede kræver.
  4. at eleverne udfordres til at blive morgendagens iværksættere, aktive medborgere, kompetente fagpersoner og problemløsere.

Struer Statsgymnasium er en institution, der altid har forandret sig. Født som DSB-bygning i 1917, etableret som gymnasium i 1932, indviet kostskole i 1970, oprettet af IB-uddannelsen i 2003, gennemført fusion i 2008 med den tidligere erhvervsskole, startet 10.klasse i 2011, udvidet EUD/EUX-udbuddet i 2016 til hele 10 GF2-tilbud og i 2019 optaget det første kuld HTX-elever. Struer Statsgymnasium er en skole med lange historiske rødder, der udgør et fundament, som vi står stolte på, og en skole under konstant udvikling.

Hver dag møder vi med fokus på kvalitet i opgaveløsningen og med omsorg for vores medmennesker. Vi ønsker kort sagt at hver eneste elev skal løfte sig fagligt og menneskeligt og blive så dygtige som mulig.