Struer Statsgymnasiums nøgletal, politikker og strategiplaner

”Som følge af "Lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v" skal alle gymnasier gøre en række oplysninger tilgængelige.

På denne side kan du finde frem til forskellige nøgledata om fuldførelsestid og fuldførelsesprocent, om karaktergennemsnit på vores forskellige uddannelser, om frafald og om overgangen til anden uddannelse. Her kan du læse mere om nøgletallene.

http://www.uvm.dk/Service/Statistik/Tvaergaaende-statistik/N%C3%B8gletal-til-gennemsigtighed-og-aabenhed/Om-noegletallene-til-gennemsigtighed-og-aabenhed



Elevtrivselsmålinger 2008 - 2010 - 2011 - 2013 - 2015

Nøgletal HHX, STX, HF: Fuldførelsestid og -frekvens
Nøgletal HHX, STX, HF: Studenternes karaktergennemsnit
Nøgletal HHX, STX, HF: Gennemførelse
Nøgletal HHX, STX, HF:
Fraværsopgørelse 2017-18

Nøgletal EUD: Fuldførelsestid
Nøgletal EUD: Fuldførelsesfrekvens
Nøgletal EUD: Frafald
Nøgletal EUD: Overgang til anden uddannelse

Kvalitetsarbejde

Jf. BEK nr 367 af 19/04/2016 ”Bekendtgørelse om erhvervsuddannelse” og BEK nr 497 af 18/05/2017 ”Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser” kapitel 10 skal institutionen have et kvalitetssystem med det formål at sikre den løbende kvalitetsudvikling og resultatvurdering.

Struer Statsgymnasiums udmøntning af bekendtgørelsens krav tager udgangspunkt i skolens værdigrundlag:

 

Opgaveløsning på Struer Statsgymnasium hviler overalt på et fundament af seriøsitet og kvalitet. Centralt står elevernes læring, deres udbytte af undervisningen og deres trivsel. Vi møder eleverne med en pædagogisk linje præget af realisme og nærhed. Det betyder, at vi forholder til eleverne som de er og ikke som nogen kunne ønske at de burde være. Vi ser hver enkelt elevs fremskridt – uanset hvor højt overliggeren befinder sig – og vi møder hver enkelt elev med den indstilling, at de har et potentiale der kan indfries gennem det fælles arbejde med klare mål og krav for deres læring. Eleverne skal opleve en skolegang, der giver mening.

Vi vil sende dimittenderne ud i det 21. århundrede som hele, veloplyste og videbegærlige unge, der kan agere kompetent i verdenen. Ikke bare som uddannede unge, men også som dannede mennesker. Det gør vi bedst, tror vi, med en solid faglighed som udgangspunkt for innovative, globale og digitale kompetencer.

På Struer Statsgymnasium er elever, ansatte og ledelse tætte på hinanden. Vi tror på fællesskabet som ramme for udvikling af kundskaber og kompetencer igennem dialog og samarbejde med andre. I dialogen med andre skal eleverne duellere på meninger og idéer med respekt for andres viden og holdninger.

Kernen i kvalitetsarbejdet er det oplevede fælles ansvar for kvalitetsudviklingen.

Vi lægger derfor følgende principper til grund for kvalitetsarbejdet:

  • Kvalitetsarbejde er et fælles ansvar og demokratisk – ansatte og elever skal inddrages
  • Kvalitetsarbejdet er en integreret del af skolens strategiske arbejde
  • Kvalitetsarbejde bygger på, at evalueringer og målsætninger gør en forskel
  • Kvalitetsarbejde tjener til udvikling – ikke til kontrol

Kvalitetsarbejde gør kvalitet målbart – med tal eller ord.

På den baggrund har vi udarbejdet et system der sikrer, at vi vil arbejde med udviklingen af kvaliteten

  • Løbende
  • Systematisk, dvs. med fastlagte arbejdsgange
  • Strategisk, dvs. fr at opfylde politiske og egne mål
  • Og sammen.

 

HER kan du se vores kvalitetssystem og evalueringssystem mere detaljeret. 

Trivsel

Elevernes trivsel er et strategisk indsatsområde for Struer Statsgymnasium. Trivslen udgør grundlaget for et sundt og frugtbart læringsmiljø. Vi gennemfører løbende elevtrivselsmålinger, og der formuleres i pædagogisk råd, elevråd og ledelse opfølgningsplaner på hver undersøgelse. På baggrund af undersøgelsen i efteråret 2015 har vi bl.a. igangsat udvalgsarbejde omkring evaluering og feed back og iværksat indsats om elevernes brug af PC i undervisningen som læringsredskab i skoleåret 2016-17. i skoleåret 2017-18 var fokus på ”Mål og feedback i den pædagogiske planlægning”. På baggrund af pædagogisk dag om relationskompetencen i efteråret 2017 vil vi i 2018-19 rette fokus på A, B og F også, der har relationen mellem elev og lærer som fællesnævner. Sigtet med indsatsen er at styrke den indre motivation hos eleverne selv, fordi vi tror på, at det er den væsentligste faktor for deres trivsel.

Resultaterne for de seneste års målinger kan ses her:

Elevtrivselsmålinger 2008 - 2010 - 2011 - 2013 - 2015

Et særligt strategisk indsatsområde inden for elevtrivsel er Struer Statsgymnasiums arbejde med at sikre at flest muligt elever med fagligheden på plads gennemfører deres uddannelse. Vores samlede indsats omkring fastholdelse kan du læse mere om i vores fastholdelsesstrategi .

Personaletrivsel

Hvert tredje år gennemfører vi den lovmæssige arbejdspladsvurdering (APV), som vi bruger til at kortlægge det samlede arbejdsmiljø. Resultatet af arbejdspladsvurderingen skal være med til at identificere områder, hvor der behov for at forbedre arbejdsmiljøet.

En gang årligt drøfter samarbejdsudvalget personalepolitiske tiltag, der tilsammen skal være med til at styrke SSG som en attraktiv arbejdsplads. De personalemæssige tiltag skal dels fremme det kollegiale sociale samarbejde og dermed også det faglige og dels virke sundhedsfremmende.

Klik her for at se oversigt over personalepolitiske tiltag. 

21
maj
foto
Har du en drøm om at arbejde i butik, på kontor eller indenfor handel? Så er der stadig ledige pladser på Struer Statsgymnasium!
Kontakt skolen for mere information
21
maj
foto
Eksamensstue

• Har du svært ved at forberede dig derhjemme?
• Bliver du distraheret af din familie eller din mobil?
• Vil du gerne forberede dig et hyggeligt sted?

Hvis du kan nikke genkendende til ovenstående, så kig ind i Stuen og få noget moralsk opbakning af skolens vejledere og coaches.

Hvornår:
• Det finder sted mandag til fredag den 3/6-26/6 kl. 10-15

Sted:
• STUEN
20
maj
foto
Dagens glade IB-dimittender
20
maj
foto
Unge forfattere fra Struer udgiver hjemstavnslitteratur i samarbejde mellem gymnasium og kommune

Kulturklubben på Struer Statsgymnasium har med forfatter Marianne Jørgensen som inspirator skrevet og illustreret tekster om ungdomsliv i Struer Kommune. Det er blevet til antologien ”Struer Ungdoms Sløvsind”, som bliver udgivet i samarbejde med Struer Kommune den 24. maj kl. 19.30 under Teens Festival.

Eleverne i Kulturklubben på Struer Statsgymnasium har henover vinteren og foråret dyrket deres indre forfatterspire med ’hjemstavnslitteratur’ som ledetråd og bespænd. De har rodet hukommelsen igennem for erindringsbilleder fra Struer og omegn, de har skrevet og skrevet og mærket, at noget var godt nok til at beholde, mens andet måtte kasseres og skrives helt om. De har læst op for hinanden, de har finpudset og undervejs har de tænkt, om det hele nu gav mening at læse for andre end dem selv.

De unge skribenter har med andre ord været gennem hele den kreative proces, en forfatter gennemgår, før skriverierne bliver til skønlitteratur. Og nu er eleverne klar til at udgive antologien ”Struer Ungdoms Sløvsind”, et litterært portræt af livet i Struer Kommune set gennem ungdommens sanseapparat

Antologien bliver offentliggjort ved en reception med taler og oplæsning af eleverne selv fredag den 24. maj kl. 19.30 i Lydens Have som en del af arrangementet Teens Festival.

Et unikt og ærligt blik på Struer Kommune
Ideen til bogprojektet er opstået mellem Struer Statsgymnasium og Struer Kommune, som begge så en idé i at give forfatterspirerne det benspænd, at teksterne skulle tage udgangspunkt i oplevelser i Struer Kommune. Gymnasiet har stået for forløbet og undervisningen, mens kommunen har sørget for, at bogen bliver udgivet og får en officiel lancering.
Formand Lars Møller Pedersen fra Kultur- og Fritidsudvalget fortæller, at udvalget så en styrke for kommunen i at lade de unge fortælle om ungdomslivet i Struer anno 2019 i en litterær form.
”De unge forfattere giver os et helt unikt og ærligt blik på livet i Struer Kommune. Vi vil hele tiden gerne blive bedre til at forstå de unge og – gennem dem – det sted, vi bor. Det giver denne bog mulighed for. Jeg håber, at de unge forfattere til gengæld mærker, at vi fra kommunens side værdsætter dem som en stor ressource og giver kommunens skrivetalenter fortjent opmærksomhed ved at udgive denne bog. Jeg synes det er et fantastisk projekt at kunne være med til at realisere og jeg glæder mig til receptionen,” siger Lars Møller Pedersen.

Rektor for Struer Statsgymnasium, Mads Brinkmann, ser også frem til lanceringen af bogen.
”Jeg mener det er samskabelse i sin bedste form, når en kommune, der tager de unge seriøst, og et gymnasium med nogle dygtige og engagerede elever går sammen om et bogprojekt som dette. Kommunen får en unik mulighed for at fornemme, hvordan unge tænker om livet i Struer i 2019, men ikke mindst de unge selv får en masse læring ud af det, når Struer Kommune støtter og udgiver deres litterære arbejde på denne måde,” siger Mads Brinkmann.

Struer Ungdoms Sløvsind
Antologien giver læseren 86 siders levet ungdomsliv skrevet og illustreret af elever i Kulturklubben på Struer Statsgymnasium. Kulturklubben er et såkaldt ekstra-curriculært forløb – et undervisningstilbud uden for det almindelige skema, hvor eleverne deltager efter interesse og personlige ambitioner.

Bogen ”Struer Ungdoms Sløvsind” er en samling af ti elevers tekster om ungdomsliv i Struer Kommune. Teksterne er illustreret af to af eleverne – Heidi Johansen og Jonatan Rønsholdt. Eleverne er undervejs i forløbet blevet inspireret af forfatter Marianne Jørgensen og vejledt af gymnasiets dansklærere Christina Wisbech Liebum og Majurran Veethividangan.

”Struer Ungdoms Sløvsind” bliver ikke sat til salg, men bliver trykt til eleverne og andre parter i projektetm men vil også kunne lånes på Struer Bibliotek eller læses på Struer Museum.

I antologien kan du læse:
Måger, blæsevejr og søndagsbilister af Amanda Gasberg Døj
Struer er: af Anna Kathrine Ploug Sørensen
At være flyttet til Struer, Vestjylland af Charlotte Otkjær Sørensen
En by man ikke kan tisse fra af Anna Søndergaard Gundtoft
Struer af Heidi Maria Johansen
Mit hjem, min by, min vejviser af Heidi Maria Johansen
DEN SIDSTE MAKREL af Jonatan Rønsholdt
Hjem, kære hjem af Marianne Maul
FEM ER ET GODT TAL, BORTSET FRA NÅR MAN SKAL DANNE PAR
af Luna Isabella Dolcerocca
Begivenheder i Struer og omegn af Maibrit Elin Grandal Sognstrup
Guide over Struer af Maibrit Elin Grandal Sognstrup
Året drejer som et hjul af Nora Wærn von Holstein-Rathlou

Kontakt
Formand Lars Møller Pedersen, Kultur- og Fritidsudvalget i Struer Kommune,
Tlf. 60 75 74 29 / lmp@struer.dk
Rektor Mads Brinkmann, Struer Statsgymnasium, tlf. 24 27 69 20 / mbp@stgym.dk
Presse- og kommunikationskonsulent Christian Møller Nielsen, Struer Kommune,
40 83 77 87 / cmn@struer.dk
17
maj
foto
Årets første IB student: Mischa Wehlast Honoré
Fælles billede fra venstre: Mischa Wehlast Honoré, Julie Nørholm Thomsen, Caroline Würtz Gammelmark og Summer Louise Graham
Tillykke til de nye studenter!
16
maj
foto
Sidste skoledag for afgangseleverne
15
maj
foto
Så har 3h1 pigerne Michelle, Kathrine og Emily fået overrakt det fysiske bevis for at de vandt Skolepartners og Højskolernes afsætningscase 2018/19. Et gavekort på 2.000kr til en biograftur for hele klassen.
11
maj
foto
Deltag i debatten af fremtidens sundhedsvæsen
Kontakt

Struer Statsgymnasium
Jyllandsgade 2, DK-7600 Struer
Tlf. 97 854300
struer-statsgym@stgym.dk

Kontorets åbningstider:
Mandag - onsdag 07:30 - 16:00
Torsdag 07:30 - 15:00
Fredag 07:30 - 14:00
ean-nr.: 5798000558236
CVR.nr. 29548358