We offer following studies...

02
juli
foto
Struer Statsgymnasium - STX HF IB HHX HTX EUD EUX 10.-klasse added 171 new photos ‚ÄĒ at Struer Statsgymnasium - STX HF IB HHX HTX EUD EUX 10.-klasse.
02
juli
foto
Struer Statsgymnasium - STX HF IB HHX HTX EUD EUX 10.-klasse added 231 new photos ‚ÄĒ at Struer Statsgymnasium - STX HF IB HHX HTX EUD EUX 10.-klasse.
01
juli
foto
Where is the class of 2019 going next? ‚úąÔłŹ

This year’s IB DP 2 graduated the International Baccalaureate Diploma Programme on the 23rd of May. Their exams started with business and management on the 3rd of May and ended with Chemistry on the 23rd of May.

Our students have been offered places as highly ranked universities such as London School of Economics and Political Science (LSE), the University of Hong Kong, Science Po, New York University Shanghai, Warwick University, King’s College London, Tilburg University and the list goes on.

We wish them good luck in their future and we hope they will come back to visit us ūüíô
28
juni
foto
Struer Statsgymnasium - STX HF IB HHX HTX EUD EUX 10.-klasse shared a post.
28
juni
foto
Stemningsbilleder fra dagens dimission. Hjertelig tillykke med eksamen.
28
juni
foto
Stemningsbilleder fra dimissionen onsdag den 26. juni.
28
juni
√Örets dimissionstale

Kære dimittender, kære forældre, kære familier og kære ansatte på Struer Statsgymnasium
I dag er det den sidste fredag i juni m√•ned. I dag afrundes endnu et hektisk √•r p√• Struer Statsgymnasium med den festlige afslutning p√• en tid med sp√¶nding, overraskelser og forl√łsninger p√• begge sider af eksamensbordet. Jeg ved at I elever er tr√•dt ind af d√łren til eksamenslokalet med sommerfugle i maven, og jeg ved ogs√• at l√¶rerne derinde har v√¶ret sp√¶ndte p√•, hvor godt det skulle g√• jer. For√¶ldre, familie og venner har ventet udenfor med roser og kager i r√łde og bl√• farvevarianter, jordb√¶r med eller uden chokolade, boblevand og naturligvis huen. Efter eksamen er d√łren g√•et op, lettede er I tr√•dt ud til for√¶ldres knus, kram og k√¶rlige klap p√• kinden akkompagneret af en t√•re eller to ‚Äď vi har det p√• film ‚Äď fordi det her er stort. Huerne er kommet p√• de eksamenstr√¶tte hoveder, hver uddannelse har sin egen farve ‚Äď det er lige s√•dan det skal v√¶re her i Struer ‚Äď ikke p√• et campus eller en fusioneret institution, men i vores ungdomsuddannelseshus med erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser og 10.klasse under samme tag.
I dag er det den sidste fredag i eksamensm√•neden, og i dag markerer vi med dimissionens rituelle handlinger at eleverne nu dimitterer fra Struer Statsgymnasium. Vi sender dem ud af d√łren om et par timer, ud til sabbat√•r eller til n√¶ste uddannelsestrin, og vi g√łr det med musik, f√¶llessang, taler, bevis og et rektoralt h√•ndtryk.
I dag er det ogs√• den sidste fredag i skolens √•rshjul. Der er afholdt i hundrede, - ja i tusindevis af undervisningsmoduler og rettet endel√łse stakke af opgaver. Der er administreret, regnet og bogf√łrt i Lectio, Excell, og aqoola, der er uddelt plastre, knus, krammere og en enkelt skideballe af og til, eleverne er m√łdt til en velholdt og rengjort skole hver morgen til duften af kaffe og morgenbr√łd. Det sker ikke af sig selv. Der st√•r et st√¶rkt team bag ‚Äď b√•de i junisolskin og novembers m√łrke - Tusind tak for indsatsen til reng√łringen, til kantinen, til kostskolen, til serviceteamet, til sekret√¶rerne, til vejledningscenteret, til ledelsesteamet og selvf√łlgelig til l√¶rerne. Det synlige bevis p√• jeres flotte indsats ses her forrest i salen kl√¶dt i deres stiveste puds med huer i alle regnbuens farver, og dimissionsfestens flotte standard herinde i gymnasiehallen viser ogs√•, hvor dygtige I er. Ved f√¶lles hj√¶lp kan vi igen se frugten af vores arbejde, selve vores mission, nemlig at give de unge i Struer og omegn den uddannelse de dr√łmmer om og den dannelse de har brug for. Tak for indsatsen.
K√¶re for√¶ldre ‚Äď det lidt oversete serviceteam hjemme, som m√•ske ikke har f√•et den fortjente anerkendelse. P√• jeres b√łrns vegne: Tusind tak for st√łtten undervejs i uddannelsen, i eksamenstiden og tak for festen, rosen, gaven og alt det andet. I har grund til at v√¶re stolte over afkommet, forundrede eller m√•ske ligefrem forbl√łffede over deres pr√¶stationer, men i al fald forsikrede om, at det nok skal g√• dem godt. Stina Vrang Elias ‚Äď direkt√łr for DEA ‚Äď beskrev forleden ungdomsuddannelse som et godt fundament for det arbejdsliv og voksenliv, som venter derude bag SSGs r√łde mure. P√• skolens vegne - tak for l√•n af jeres b√łrn.
I dag er det ogs√• uigenkaldeligt den sidste fredag for jer elever. I er om lidt ikke l√¶ngere elever p√• Struer Statsgymnasium. For 1, 2 eller 3 √•r siden kom I en augustdag som sm√• forpjuskede, forsigtige og m√•ske ogs√• lidt forskr√¶mte piger og drenge. I dag, en solbeskinnet junidag med bl√• himmel og m√•geskrig over Struers r√łde tage, sidder I nu her som nyudkl√¶kkede, flyvef√¶rdige om end lidt vingeskudte studenter, brave svende og stolte kvinder, klar til at indtage verden. Det er en ren transformation, personlig dannelse og faglig uddannelse, hver is√¶r og mindst liges√• vigtigt i f√¶llesskab.
Lectio ‚Äď jeres tro f√łlgesvend, som I tit sagde god morgen til eller godnat eller m√•ske ligefrem tilbragte natten sammen med ‚Äď det afsl√łrer loggen over jeres aktivitet derinde. Nu mister I adgangen til det: Ikke flere afleveringer, karakterer, frav√¶r og frav√¶rs√•rsager, timer, lektier og beskeder. Lectio kan mangt og meget, nu holder Lectio og I op med at holde √łje med hinanden. Men Lectio husker alt. H√łr bare hvad der skete en tilf√¶ldig dag i efter√•ret 2018, helt pr√¶cist den 5 oktober:
2i havde syrebase-titration, 2p og 2q bes√łgte Muse√© Dorsay i Paris, 3h1 havde afs√¶tning det meste af dagen med parametermix, 3h2 analyserede Klaus Rifbjergs Fr√¶kke Jensen, 2eux l√¶ste Holbergs Jeppe p√• Bjerget, eud-eleverne havde i den uge erhvervsfag, i 3a var emnet personlighedspsykologi, 3bc studerede Sir Arthur Conan Doyle's "The speckled band", 3dy analyserede artikel fra Weekendavisen om bruderov, 3e svedte i idr√¶t over kontinuerlig tr√¶ning, intervaltr√¶ning, styrketr√¶ning med fokus p√• udholdenhed og styrketr√¶ning med fokus p√• absolut styrke, mens 3z fordybede sig i stormagtspolitik fra 1945-1982. Samme aften ‚Äď for det var en fredag ‚Äď havde PNYX ‚Äď arrangeret √•rets f√łrste PNYXfest uden shots men til geng√¶ld med masser af gratis vand. Og s√•dan har der v√¶ret mange dage p√• SSG ‚Äď Lectio kunne altid lige klikkes en dag, en uge eller en m√•ned frem, men nu virker knappen ikke l√¶ngere for jer. Der er ikke flere klik til jer. Vores opgave med at f√• uddannet jer, s√•ledes at I kan indfri jeres dr√łmme, er rundet af. Men vi har villet mere.
Ved siden af undervisningen har I også været del af SSG-fællesskabet: til PNYX-festerne og fredagscaféerne med volleyball eller hockeyturnering, med live-musik eller grill, Musicals og skoleforestillinger, Model United Nations, Innovation Camp, forårsfestival med modeshow, fællestimer, studieture, Roof Top Concert, introturen til Klosterheden som nye elever eller mentorer, juleafslutning, operation Dagsværk, Kinaudveksling, tur til Namibia og udgivelsen af bog med tekster og illustrationer af SSG-elever i Lydens Have for blot at remse nogle få eksempler op.
To ting vil jeg dog fremh√¶ve, nemlig gallafesten og Go Morn SSG. Elevr√•det har nemlig v√¶ret en vigtig medspiller i at f√• pustet nyt liv i vores morgensamlinger, som var p√• nippet til at ud√•nde. Et nyt koncept er lanceret i dette for√•r med succes. Tak til Elevr√•det, og tak til jer afgangselever for at bakke op om det. Gallafesterne har de seneste to √•r ganske enkelt v√¶ret enest√•ende i min tid som rektor med flotte deltagerantal og ikke mindst stort elevengagement ved de tematiske udsmykninger af lokalerne. Vi har villet mere end fag og b√łger med jer. Faktisk har vi villet l√¶re jer mere end I nogensinde havde forestillet jer at I f√•r brug for, mere om verden, om jer selv og om livet. Og jeg er sikker p√• at jeres for√¶ldre og familie kan se, at I har rykket jer, er vokset, at I ikke alene har l√¶rt noget, men er godt p√• vej til at blive til nogen. Det f√łrste er uddannelse, og det sidste kaldes dannelse. Uden dannelse ‚Äď eksempelvis evnen til at samarbejde, lytte med √•benhed og til at lade sit eget verdensbillede, sin egen forst√•else udfordre ‚Äď uden den risikerer ens faglighed at blive gold, ikke at komme i spil. Og uden uddannelsen og fagligheden har man mindre at berige ens relationer med ‚Äď menneskeligt som professionelt. Gode karakterer p√• beviset betyder noget, men det er liges√• vigtigt selv at have dannet sig en personlig karakter, svarer erhvervslivet, n√•r de vurderer jobans√łgninger.
5. april 2019 udkom Niels Skousen nyeste album ‚ÄĚD√łgnet har 24 timer‚ÄĚ. I et interview til Weekendavisen p√• udgivelsesdagen beskriver den 75-√•rige multikunstner nummeret ‚ÄĚDanmark keder sig‚ÄĚ som sit bud p√•, hvorledes ‚ÄĚDer er et yndigt land‚ÄĚ ville lyde i dag. Danmarksbilledet er b√•de sjovt, fordi det er satirisk, og tankev√¶kkende, fordi det er et pr√¶cist, skarpt og spiddende faktatjek p√•, hvor yndigt Danmark nu er anno 2019:
Danmark keder sig,
Keder sig ihjel,
Danmark kan ikke finde sig selv,
Er det angst eller hvad
Eller er det bare tilværelsen, der er flad?
Vi keder os, og vi har mistet os selv, siger Niels Skousen og stiller sp√łrgsm√•let om det skyldes at vi er angste eller om det bare er tilv√¶relsen der er flad? Vores liv ruller af sig selv med dagligdagens gentagne g√łrem√•l, vi sl√•r vores tid ihjel med serier, vi er blevet ensomme mennesker, der l√łber for livet, tatoverer kroppen for at prikke en identitet ind i den, opdaterer os til det at v√¶re til p√• de sociale medier. Danmark er blevet en endel√łs forl√¶nget weekend i sommerlandet. Niels Skousen slutter sin lange beskrivelse, som man sikkert kan opleve live til Ven√łs musikfestival, p√• denne kontante vis:
God nat du, sov bare videre i din telefon
Du beh√łver ikke tale med nogen
Danmark keder sig,
Danmark vil feste,
Hvem er det der keder sig
Det g√łr de fleste
Niels Skousen beskriver en for hans karriere skels√¶ttende musikalsk oplevelse med Bob Dylan i KB Hallen i 1966, hvor budskaberne blev leveret uden filter, lige p√• og h√•rdt. Det samme kan siges om Skousens afslutning, hvor du‚Äôet efterlades digitalt bed√łvet og afsk√¶rmet fra virkeligheden. Konklusionen synes at v√¶re den, er vi selv g√łr tilv√¶relsen flad, fordi vi kigger for meget ned, at vi risikerer at f√• den flade udgave, hvis vi er for magelige og tager for let p√• opgaven.
K√¶re dimittender! Lyt til Niels Skousen, men lad v√¶re med at h√łre efter, lad v√¶re med at g√łre som han siger. L√łft blikket ‚Äď ogs√• i overf√łrt betydning -, g√łr jeres tilv√¶relse h√łj og dyb. Det skal v√¶re dette √•rs eneste rektorale formaning, velment og velvidende, at dens holdbarhed i jeres ungdommelige hukommelse sikkert er begr√¶nset. Men I slipper ikke.
Tag en digital detox. Opskriften er lige s√• enkel som gennemf√łrslen er sv√¶r, og kan findes i Cal Newports udgivelse Digital Minimalism: Kig op fra mobilen og kig kun p√• den n√•r det er n√łdvendigt. F√łrste skridt er at holde sig fra alle valgfrie teknologier i 30 dage. I de 30 dage skal I g√• en tur ved stranden, holde i h√•nd med k√¶resten, klappe hunden, se fluerne svirre i vinduet. Efter 30 dage kigger I igen p√• teknologien og sp√łrger om de underst√łtter noget I i virkeligheden s√¶tter pris p√•? Er de den bedste m√•de at opn√• det p√•. Hvis svaret er nej, ligger l√łsningen lige for. Et tryk p√• et par sekunder, og I er fri. Digital minimalisme, tilv√¶relsesmaksimering, ikke at forveksle med teknologiforskr√¶kkelse. G√łr jeres tilv√¶relse ved at befri jeres blikke for ligegyldige apps, der kun vil stj√¶le jeres data og jeres tid.
Hold sammen. Plej jeres relationer, hold dem vedlige, for det betaler sig. Mange oplevelser forst√¶rkes i dybde og h√łjde, n√•r de nydes sammen med andre. Det er eksempelvis ikke sjovt at blive gennembl√łdt af regnen, men n√•r det sker for en dreng p√• en fisketur sammen med sin far siddende under det ringe ly som en r√łd gr√łnth√łster giver, s√• er det noget s√¶rligt, noget n√¶sten magisk.
V√¶r realistiske med egne evner. Det er en ond l√łgn at alle kan blive alt, hvis bare de anstrenger sig. Vi siger det for at motivere, men vi ved godt, n√•r vi ser den 7-√•rige kn√¶gt pile efter bolden, at han ikke er den n√¶ste Messi, men det skulle jo ikke gerne tage hans gl√¶de ved fodboldspillet fra ham ‚Äď hverken nu eller i fremtiden. Afpr√łv de muligheder I hver is√¶r har, og omfavn jeres begr√¶nsninger. Ellers vil I resten af livet sl√• jer selv i hovedet, n√•r I fejler, fordi I ikke realiserede alle mulighederne. Det er en umenneskelig fordring. Det er derimod helt almindeligt at finde gl√¶den i noget man selv er god til. I er gode nok. I er faktisk meget bedre til at v√¶re jer selv end nogen anden.
Lad v√¶re med at frygte. If√łlge Noemi Katznelson ‚Äď professor og leder af Center for ungdomsforskning er ungdommen i dag fanget i en understr√łm af angst for at fejle. Siden 2007 er der kommet 660 nye uddannelser p√• hylden at v√¶lge imellem. For 15-20 √•r siden ville det have v√¶ret 660 nye muligheder for at pr√łve sig selv af, finde noget man br√¶ndte for, for at finde sin egen vej. I dag har det f√łjet 659 nye mulige fejlvalg, 659 nye afveje, 659 nye potentielle blindgyder.
V√¶lg en uddannelse som I selv gerne vil have. V√¶lg ikke den I tror andre vil synes er fed eller sp√¶ndende. De skal ikke cykle i strid modvind om vinteren til studiet eller jobbet, de skal ikke tumle med en umulig chef eller andet. Det er jeres liv, det er jeres valg. V√¶lg med lyst, k√¶rlighed og interesse, og bliv gode til det. S√• kommer det til at g√• jer godt ‚Äď som direkt√łrer, sygeplejersker, l√¶rere, ingeni√łrer, i detailhandlen, som fris√łrer eller hvad I nu finder p√•. Valget bliver f√łrst rigtigt sv√¶rt n√•r man t√¶nker alt for l√¶nge. Skulle I s√• v√¶lge en uddannelse, hvor I har et lidt h√łjere snit end p√•kr√¶vet, s√• spilder I ikke noget som helst ‚Äď man f√•r ikke en regning senere fra ministeriet, fordi man ikke har brugt det fuldt ud.
Der er en plads til jer alle, derude i fremtiden lige om lidt ‚Äď det var der ogs√• til den gruppe amerikanske forskere der i februar 2019 unders√łgte om en zebra har striber fordi den vil camouflere sig, fordi den ville signalere noget til andre zebraer eller forvirre angribende rovdyr? Deres unders√łgelse viste at myg lander firegange hyppigere p√• almindelige heste end zebraer, og de underbyggede deres tese ved at ikl√¶de hestene zebrastribede d√¶kkener, hvorefter myggene holdt op med at lande s√• hyppigt p√• dem. For det viser sig p√• slow motion optagelser af myggene at de ikke kan f√• landingshastigheden afstemt m√•ske p√• grund af det sort hvide m√łnster, men ramler ind i zebraen og m√• flyve videre med uforrettet sag.
I kommer til at s√łge efter jeres plads ude i den store verden blandt fremmede kulturer i Holstebro, Herning, √Örhus, Aalborg eller K√łbenhavn. De er m√•ske lidt anderledes ved f√łrste √łjekast, men tag det helt roligt. Etnografer ved universitetet i Oxford har fundet frem til syv bud eller moralske principper, som g√¶lder universelt, fordi de er svaret p√• de problemer, der opst√•r n√•r mennesker m√łdes. Et eksempel stammer fra 1970‚Äôerne hvor Mohawk-indianere var v√¶rter ved meget uheldigt festm√•ltid for en gruppe Cree-indianere. Mohawk-indianerne var velhavende folk, som udviste deres gener√łsitet ved at servere mere mad end g√¶sterne kunne spise. Cree-folket levede derimod under mere sparsomme forhold, og for dem var det et princip ikke at levne af respekt for v√¶rten. Derfor fik Cree-folket voldsom mavepine. Mohawk-indianerne opfattede Cree-folkene som gr√•dige og uopdragne, mens Cree-folkene mist√¶nkte Mohawk-indianerne for at ville forgifte dem. Begge handlede dog ud fra en grundindstilling om at respektere andre mennesker. De syv universelle principper som forskergruppen identificerede efter studie af mange forskellige kulturer, og som I skal huske p√• jeres vej er de her:
1. Hjælp jeres familier
2. Hjælp jeres venner
3. Gengæld tjenester
4. Vær modig
5. Respekter overordnede
6. Fordel ressourcer
7. Respekter andres ejendom
S√• k√¶re dimittender. Find tid til at lukke √łjnene et kort sekund og sp√łrg s√• jer selv, hvad jeres dr√łm er og g√• s√• efter den ‚Äď ikke i en fladredigeret version, ikke halvhjertet, ikke for halv kraft, men skyh√łjt, stort, inderligt og med fuld gas. S√• ved vi p√• SSG at det nok skal g√• jer godt.
Og s√• skal I afsted herfra. Husk at komme til √•rsfesten januar 2020 og til kostskolejubil√¶um 4. september 2020, hvor kostskolen fylder 50 √•r. M√•ske kommer der en nyudn√¶vnt tysk borgmester med dansk pas. I √•r kan det ikke v√¶re anderledes end at I skal sendes afsted til ordene fra Kim Larsens Joanna, fordi den sang handler om dr√łmme, f√¶llesskab og den forst√¶rkede oplevelse som opst√•r n√•r 35000 mennesker istemmer en k√łlig oktober i s√łndag:
Ta' mig med til dit dr√łmmeland
der hvor man kan dr√łmme
og ta mig med ud i verdens larm
der hvor man kan larme
Ta' mig med til Joanna
ta' mig med, ta' mig med, ta' mig med
hvis det er der hvor man ikke bare
skal passe sig selv

Ta' mig ud til det store hav
der hvor man kan sv√łmme
og ta' mig op i den tynde luft
der hvor man kan svæve
Ta' mig med til Joanna
ta' mig med, ta' mig med, ta' mig med
hvis det er der hvor man ikke bare
skal passe sig selv

Ta' mig ud i den gr√łnne skov
der hvor man kan spire
og ta' mig med ind til storbyens jag
der hvor man kan jage
Ta' mig med til Joanna
ta' mig med, ta' mig med, ta' mig med
hvis det er der hvor man ikke bare
skal passe sig selv

Hermed dimitterer jeg årgang 2019 fra Struer Statsgymnasium.
02
juli
foto
Billeder af alle dimittender.
Kontakt

Struer Statsgymnasium
Jyllandsgade 2, DK-7600 Struer
Tlf. 97 854300
struer-statsgym@stgym.dk
Kontorets åbningstider:
Mandag - onsdag 07:30 - 16:00
Torsdag 07:30 - 15:00
Fredag 07:30 - 14:00
ean-nr.: 5798000558236
CVR.nr. 29548358